28 May 2025
Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку (НКЦПФР) затвердила Порядок формування переліку активів, включно з грошовими коштами, які належать клієнтам/депонентам професійного учасника ринків капіталу, до якого застосовано санкцію у вигляді «блокування активів». Рішення 09/21/2262/K03 набуло чинності 27 травня 2025 року. Документ запроваджує нормативну процедуру, за якою встановлюється, які активи (у тому числі цінні папери та гроші) залишаються у власності клієнтів підсанкційної компанії та можуть бути повернуті їм.
1. Сфера дії та підстави застосування:
Документ застосовується у разі санкційного рішення РНБО, введеного в дію Указом Президента, яке стосується професійного учасника ринку капіталу — зокрема, торговців цінними паперами або депозитарних установ. Якщо до такого суб'єкта застосовано санкцію у формі блокування активів, НКЦПФР повинна сформувати перелік активів, які належать його клієнтам і не мають підстав для обмеження.
2. Кого охоплює перелік:
3. Джерела даних:
Комісія формує перелік на підставі інформації від:
4. Структура переліку:
Перелік оформлюється у форматі Excel та поділяється:
5. Дані по кожному клієнту включають:
6. Верифікація та виключення з переліку:
НКЦПФР перевіряє клієнтів на відповідність ризик-факторам, зокрема:
Клієнти, що відповідають цим критеріям, не включаються до переліку, отже, їх активи залишаються заблокованими.
7. Подальші дії:
Затверджений перелік передається відповідним суб’єктам (ЦД, НБУ, банки), які за погодженням з НКЦПФР і НБУ мають забезпечити повернення активів клієнтам.
1. Захист інтересів клієнтів:
Цей механізм забезпечує відмежування клієнтських активів від власності підсанкційної компанії, що дозволяє уникнути масового "замороження" приватних інвестицій, якщо санкції накладаються не на самих клієнтів, а на посередника.
2. Зменшення правової невизначеності:
До ухвалення порядку ринок не мав чітких правил, як діяти у разі, якщо санкції накладаються на професійного учасника. Тепер НКЦПФР встановлює прозору процедуру, що підвищує довіру до фінансового сектору.
3. Витрати на комплаєнс і перевірки:
Нові вимоги потребують додаткових юридичних і технічних дій з боку банків, Центрального депозитарію та самих підсанкційних учасників. Це може збільшити навантаження на back-office та викликати затримки в обробці заявок клієнтів.
4. Вплив на іноземних інвесторів:
Уточнено умови щодо нерезидентів та осіб з реєстрацією у країнах-агресорах. Це дозволить виключати з обігу підозрілі активи, зберігаючи при цьому законні інтереси резидентів і прозорих міжнародних учасників.
Раніше законодавство передбачало можливість блокування активів у рамках Закону України «Про санкції», але не визначало механізму розподілу клієнтських коштів та цінних паперів у разі, якщо санкції застосовані саме до ліцензованого посередника. На практиці це призводило до ризику втрати контролю над власними активами навіть у несанкційованих інвесторів.
Тепер, у відповідь на зростання кількості підсанкційних компаній через війну з рф, НКЦПФР заповнила цю прогалину, діючи на підставі ст. 5 Закону «Про санкції» та ст. 29 Закону «Про державне регулювання ринків капіталу».
Як вивести український бізнес на зовнішні ринки. Нові реалії
Як рішення провідних центробанків позначаються на глобальній економіці
Як не втрапити в халепу. 10 ознак потенційно шахрайського інвестпроєкту
Україна цифровізує надра для залучення інвестицій у критичну сировину
ПДВ-відшкодування зросло на 24%: бізнес отримав понад 70 млрд грн за 5 місяців
НКЦПФР посилює критерії допуску: компанії з російськими власниками — поза переліком важливих